Artikel af Kim Hørby Fredborg.
De fleste virksomheder, der er i gang med at implementere de nye persondataregler, er ikke begejstrede for processen.
Reglerne føles bureaukratiske, tunge og uovervejede, synes mange, som også mener, der skydes gråspurve med kanoner.
Grundlæggende er det sundt, at der nu kommer mere fokus på data-etik.
Eksemplerne på datas betydning de senere år for valg i f.eks. USA og Kenya illustrerer udmærket pointen. Edward Snowdens afsløring er heller ikke helt uvæsentlig.
Tit får fokus på beskyttelse af persondata derfor en negativ klang.
Faktisk kan fokus på beskyttelse af forbrugernes privatliv give virksomhederne store konkurrencefordele.
Lad os se på nogle af de positive vinkler på ”projekt persondata”.
Tillidsfulde kunder er guld værd
Forskellige forskningsprojekter har konkluderet, at de virksomheder, der har fokus på god dataetik, har et bedre ”forhold” til deres kunder og brugere.
”Konsekvenserne” er blandt andet følgende:
Grafik fra https://www2.deloitte.com/insights/us/en/topics/risk-management/consumer-data-privacy-strategies.html
Er det ikke bare tendenser i USA, kan man spørge?
Nej.
En undersøgelse udført af EU i December 2016 viser, at beskyttelse af persondata også er noget, der ligger europærere på sinde
92 % af besvarelserne i undersøgelsen sagde, at det var meget eller ret vigtigt, at deres persondata (billeder, venneliste osv.) på deres computer, smartphone, eller tablet kun kan tilgås med deres tilladelse.
Ligeledes 92 % svarede, at det var meget eller ret vigtigt, at der blev garanteret fortrolighed i deres emails og messenger-programmer.
82 % svarede, at det var meget eller ret vigtigt, at tracking-værktøjer til overvågning af online-adfærd kun kunne bruges med deres samtykke.
Eurobarometer 2016 http://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/index.cfm/Survey/getSurveyDetail/instruments/FLASH/surveyKy/2124
Interessant undersøgelse, som samtidig kan lede til undren over, hvorfor de fleste af os så er temmelig ukritiske med alle de apps og andet, vi lukker ind i vores liv…
Men konklusionen er: Beskyttelse af privatlivet betyder vanvittig meget for forbrugerne!
Hvordan kan virksomheder markedsføre sig på beskyttelse af personers privatliv?
Ret enkelt, uden at jeg dog skal gøre mig til marketingekspert (det ved andre bedre).
Når forbrugerne efterspørger bedre beskyttelse af privatlivet, er det dét, der skal være virksomhedens fokus.
Det vil sige, lad være med at indsamle flere persondata end højst nødvendigt og hav klare, transparente retningslinjer for virksomhedens behandling af persondata.
Og fortæl om det.
Alt det, du kan. Så meget som muligt.
Få skabt en tillid blandt dine kunder og mulige kunder, så du fremhæver dig selv som bedre end konkurrenterne.
Apples afvisning af at hjælpe FBI med at åbne en mistænkt terrorists Iphone i 2016 gav gigantisk omtale. Det er et eksempel.
Apple førte sig frem som en forsvarer for privatlivet og var bestemt ikke dårlig til at udnytte omtalen.
https://www.theguardian.com/technology/2016/feb/22/tim-cook-apple-refusal-unlock-iphone-fbi-civil-liberties
Bare det, at det dukker frem i min bevidsthed, mens jeg skriver denne artikel, er et tegn på, at Apple gjorde noget rigtigt. I et eller andet omfang identificerer jeg nu Apple med beskyttelse af persondata. Interessant.
En anden virksomhed, som ikke kunne fungere uden kundernes utvetydige tillid til forretningsmodellen – og som heller ikke er blege for at fortælle om det – er AirBnB.
Virksomhedens arbejde med kundernes tillid er altafgørende.
Har kunderne ikke tillid til hinanden og virksomheden, vil ingen åbne sit hjem for andre.
Derfor arbejder de stenhårdt på at opbygge og fastholde tilliden blandt kunderne. Ellers falder virksomheden fra hinanden.
Du kan evt. se co-founder Joe Gebbias inspirerende TedTalk om emnet her: https://www.ted.com/talks/joe_gebbia_how_airbnb_designs_for_trust
Hvad sker der, hvis man ikke beskytter sine kunders privatliv ordentligt?
Kort svar. Kunderne flygter.
Hvem gider handle med en virksomhed, der misbruger ens persondata? Ingen!
Prøv selv at tænk tilbage på nogle af de virksomheder, som har været i medierne på grund af datalæk eller andet vedrørende persondata. Hvad tænker du umiddelbart om:
- Virksomheder, der behandler persondata transparent og ordentligt, nyder større tillid hos kunderne
- Kunder, der har tillid til virksomhedens anvendelse af persondata, fremmer langvarige relationer
- Langvarige, tillidsfulde relationer er lig med meget loyale kunder
- Loyale kunder køber mere
- Loyale kunder anbefaler virksomheden til andre
- Loyale kunder giver virksomheden adgang til flere persondata, hvilket giver virksomheden yderligere mulighed for salg i form af målrettet markedsføring.
- 80 % af de adspurgte personer var helt eller delvist enige i, at de er mere tilbøjelige til at købe varer fra de virksomheder, som man vurderer, beskytter ens persondata.
- 72 % af de adspurgte personer var helt eller delvist enige i, at de undgår at købe varer fra virksomheder, som man vurderer, ikke beskytter ens persondata
- 70 % af de adspurgte personer var helt eller delvist enige i, de er mere tilbøjelige til at købe varer fra virksomheder, som af tredjepart er verificeret til at leve op til den højeste sikkerhedsstandard i forhold til beskyttelse af data og persondata,


- Se & Hør
- Mærsk
- CSC
- https://duckduckgo.com/ (Browser, der beskytter dine persondata)
- https://www.privacore.com/ (dansk browser ditto)
- https://xapo.com/ (”The Fort Knox of bitcoin storage”)
- https://www.startmail.com/en/ (mailudbyder, der ikke snager i mails)
- https://www.silentcircle.com/ (mobiltelefoner/apps m.v., der holder kommunikation fortrolig)